Wilujeng Sumping, alias SELAMAT DATANG... di blog simkuring... moga-moga aya manfaat nu tiasa katampi... hapunten nu kasuhun... bilih aya nu teu kahartos...

Kang Yosep: "Idealis" menapaki "Realitas"


DATA MAHASISWA

No. NIM Nama Mahasiswa
1 09.0290 Abdul Malik
2 09.0267 Agus Salim
3 09.0292 Asep Haerudin
4 09.0282 Asep Saripin
5 09.0301 Basir Japidung
6 09.0259 Diman Zamil
7 09.0303 Ema Nurhasanah
8 09.0278 Fitri Indriani
9 09.0299 Galih Permana
10 09.0270 Ikrima Nisa Habibah
11 09.0275 Ismailia
12 09.0325 Maya Susanti
13 09.0324 Mira Nopita
14 09.0326 Rani Tri Lesmayanti
15 09.0260 Risa Apriani
16 09.0385 Sidiq Ginanjar
17 09.0300 Siti Nurul Hidayah
18 09.0328 Tedi Setiadi
19 09.0327 Toto Soni
20 09.0383 Winda Gustiani
21 09.0319 Wiwin Muspianti
22 09.0384 Yana Hadiana
23 09.0283 Yopi Sopiana
24 09.0265 Yosep Saeful Azhar Photobucket
25 09.0298 Endang Sudrajat
26 09.0316 Supian Munawar
27 Asep Al-Juhaeri

Monday, February 22

Perlu Apik Dina Amal

Memulai perkuliahan di semester dua, biasa, dimulai dengan penugasan-penugasan. Salah satunya tugas Tafsir, yaitu mencatat ulang uraian tafsir dari majalah, baik yang berbahasa Indonesia maupun yang berbahasa Sunda.

Kali ini, saya mengambil uraian tafsir yang berbahasa Sunda. Uraian ini diperoleh dari majalah IBER terbitan Persatuan Islam Bandung. Inilah makalahnya.

Perlu Apik Dina Amal


He sakumna jalma anu geus ariman, geura prak cumponan (ta’at) pangajak Alloh jeung Rosul (Nabi Muhammad) lamun Alloh ngajak ka maraneh (sagala aturan agama). Jeung kanyahokeun ku maraneh (kudu jadi elmu pikeun maraneh), saestuna Alloh eta anu ngalalangsean antara jalma jeung hatena, jeung saestuna maraneh bakal dikumpulkeun ka Mantenna. (QS Al-Anfal: 24)

Ieu ayat jadi isyarat pikeun sakumna jalma anu geus ariman; mutlaq sakumna jalma anu ariman diwajibkeun nyumponan sagala nu diparentahkeun jeung ngajauhan anu dilarang ku Alloh atawa ku Rosul. LIMAA YUHYIIKUM ngandung harti “sagala perkara nu ngahirupkeun aranjeun”, nyeta agama. Hal itu netelakeun “Agama Islam” lain ngan saukur jadi elmu atawa pangaweruh tapi amalna anu jadi ajen ti Alloh. Sholat, zakat, shaum, infaq, jst. anu didadasaran ku kaimanan dina ngalaksanakeunana, eta baris ngahirupkeun, lain wungkul di akherat, tapi di dunya jadi kanyataan.
Wujudna masjid atawa pasantren ku ayana sumanget miara sholat, shaum, zakat jeung infaq; malah ku zakat jeung infaq bisa hirupna masjid jeung Pasantren. Urwah bin Zubair, sakumaha nu diriwayatkeun ku Ibnu Ishaq (dina Tafsir Al-Qosimi, 8: 33) nerangkeun, “Ku ayana perang, Alloh nguatkeun saba’da aranjeun lemah, Alloh nu melaan aranjeun tina panganiayaan musuh-musuh aranjeun. Nu ngalatih diri jadi kuat ku ayana musuh, nu ngalatih diri daek tobat ku ayana iblis nu ngaganggu, lobana panyakit netelakeun kudu apikna, di sagigireun mukakeun kauntungan pikeun anu sejenna teh. Lapangan jihad mangrupa lapangan “Hayatun” anu langgeng, kahirupan anu abadi.
“INNALLOOHA YAHUULU BAINAL MAR-I WAQOLBIHI” ngandung tilu harti; kahiji, ngan Alloh anu ngawasa kana hate jalma, ngan Alloh anu ngalalangsean antara jalma jeung kakufuranana atawa kaimananana, ngan Alloh anu maparin hidayah sangkan jalma iman, eta sababna sanajan batur diharepkeun jadi jalma nu iman, lamun hate eta jalma ku Alloh dihalangan, moal rek iman. Eta sababna Rosululloh sering ngadu’a:

Nun gusti anu mulak-malik hate, mugi Gusti netepkeun hate abdi aya dina agama Gusti. Ditaroskeun: “Nun Rosululloh, abdi iman ka Gusti, sareng kana sagala rupi anu dicandak ku Gusti, naha salira Gusti rempan ka abdi sadaya?”. Rosul ngawaler: “enya”, saenyana ari hate eta, aya di antara dua ramo tina ramo-ramona Alloh Ta’ala, Anjeunna nu mulak-malikna”. (HR Imam Ahmad sareng Tirmidzi ti Anas, Al-Qosimi, 8: 35)
Dina hadis Muslim diterangkeun:

Saenyana ari hate-hate anak Adam eta aya di antara dua ramo tina ramo-ramona Alloh, lir ibarat sahate; Mantenna anu mengkolkeunana sakersana. Lajeng Rosululloh Saw ngadu’a: Nun Gusti anu mungkal-mengkol hate, mugi Gusti mengkolkeun hate abdi sadaya ka ta’at ka Gusti. (HR Muslim ti Abdillah bin ‘Amr)
Kadua, ayat di luhur teh ngandung harti “teu satiap anu diharepkeun bisa laksana, anu dipikasieun bisa jauh; hal ieu jadi pangalaman sarerea. Pirang-pirang anu dipikahayang, jadi anggang, hayang untung jadi buntung, hayang sehat jadi gering, hayang soleh jadi salah, hayang ta’at jadi ma’shiyat, hayang salse jadi ripuh. Kulantaran eta dina aya kasempetan pikeun ngaikhlaskeun diri ka Alloh, ulah rek ditunggukeun kana waktu nu bakal datang; kulantaran keur sehat, kudu buru-buru ta’at; meungpeung keur jagjag kudu buru-buru ngajaga diri; meungpeung keur loba harta, geura prak infaq; meungpeung keur ngora, kudu buru-buru nyiar elmu; geusan jadi bekel dina amal, sangkan teu kaduhung jagana, bisi kaburu ripuh ku ropoh.
Katilu, ngandung harti “Alloh eta deuheus ka hamba-Na” cocog sareng ayat anu aya dina surat Qof: 50, “WA NAHNU AQROBU ILAIHI MIN HABLIL WARIID”, jeung Kami leuwih deuheus ka manehna tibatan urat nadi dina beuheungna. Ku deuheusna eta moal aya hiji amal nu teu kanyahoan boh gawena atawa kaikhlasanana. Hal ieu nuduhkeun kudu apikna dina niyatna sababna baris kauninga ku Alloh naon anu jadi pangjurung eta amal, naha Alloh jeung Rosulna atawa ngan sakadar kabawa ku biasa, kairid ku galib anu sasari, luyu pisan upami eta ayat ditutup ku kalimah WA ANNAHU ILAIHI TUHSYARUUNA “Saestuna Alloh (moal salah) mung ka Mantenna aranjeun bakal dikumpulkeun”. Nyeta pikeun balitungan hasil gawe nalika di dunya. (Dicutat tina majalah IBER, No 228, Januari 1987, hlm. 6, seratan HE. Nashrullah)

Transformasi Materi

Salah satu tema dalam tafsir ayat di atas adalah kewenangan Allah Ta’ala dalam membatasi atau merubah antara seseorang dengan isi hatinya.

Dalam upaya menerangkan tafsir ayat tersebut, baik kepada peserta didik di lembaga pendidikan maupun mustami’ di majlis ta’lim, seorang pendidik atau muballig dapat menggunakan beberapa cara penjelasan atau pengantar agar kandungannya dipahami dengan baik. Salah satu cara yang dapat ditempuh adalah menyampaikan kisah-kisah yang berkaitan dengan makna ayat.

Kisah-kisah yang dapat dijadikan bahan di antaranya adalah sebagai berikut.

1. Kisah Masuk Islamnya Umar bin Khattab

Kita bisa membuka kembali lembaran-lembaran sejarah tentang proses masuk Islamnya Umar bin Khattab. Sebagaimana kita ketahui, Umar bin Khattab sebelum masuk Islam terkenal sebagai orang yang sangat keras dan sangat mengganggu kepada orang-orang yang sudah masuk Islam. Bahkan menurut catatan ahli sejarah, Husein Haikal dalam kitabnya Umar bin al-Khattab, detik-detik masuk Islamnya Umar bin Khattab diawali dengan pemaparan kisah sebagai berikut.

“Suatu pagi ia [Umar] pergi dengan pedang terhunus di tangan hendak membunuh Rasulullah Saw dan beberapa orang sahabatnya yang sudah diketahuinya. Mereka sedang berkumpul di Darul Arqam di Shafa. Jumlah mereka hampir empat puluh orang laki-laki dan perempuan. Sementara dalam perjalanan itu ia bertemu dengan Nu’aim bin Abdullah yang lalu menanyakan, ‘Mau kemana?’ dan dijawab oleh Umar, ‘Saya sedang mencari Muhammad, itu orang yang sudah meninggalkan kepercayaan leluhur dan memecah belah Quraisy, menistakan lembaga hidup kita, menghina agama dan sembahan kita. Akan saya bunuh dia”.

Dengan pemaparan ini, kita mengetahui bagaimana sikap keras yang ditunjukkan oleh Umar kepada kaum muslimin saat itu. Tapi kemudian, ketika ia diperingatkan oleh Nu’aim bahwa adiknya yang bernama Fatimah sudah masuk Islam, Umar pun pergi menuju adiknya. Ternyata sesampainya Umar ke rumah adiknya, ia menemukan adiknya sudah masuk Islam dan sedang mengaji al-Quran.

Saat itulah lembaran kisah Umar masuk Islam dapat dijadikan bahan bagaimana seseorang bisa berubah haluan secara total, dari pembangkang menjadi pengagum dan pembela.

2. Kisah Wafatnya Abu Thalib

Dalam hal ini, kita dapat membuka beberapa riwayat hadis yang mengungkapkan bagaimana detik-detik kisah meninggalnya Abu Thalib. Sebagaimana kita ketahui, Abu Thalib adalah paman Rasulullah Saw yang sangat menyayangi keponakannya dan siap membela Rasul tatkala menghadapi ancaman dan gangguan dari kaum kafirin di sekelilingnya.

Karena begitu perhatiannya dan Rasulullah Saw pun merasa bahwa kedekatan dirinya kepada pamannya itu sungguh luar biasa dan harus benar-benar bisa dipetik faidahnya, maka beliau berupaya agar pamannya masuk Islam. Dengan demikian, pada saat pamannya hendak menghembuskan nafas terakhirnya, Rasulullah Saw turut serta mendampinginya dan berusaha untuk mengajak pamannya agar rela menerima Islam sebagai agamanya.

Tapi di sisi lain, di tempat itu telah ada kaum kafir yang terus membujuk Abu Thalib agar mempertahankan keyakinannya yang musyrik hanya karena menjaga nama baik keluarga Abdul Muthallib dan agama yang dianutnya.

Hingga wafatnya, Abu Thalib yang secara nurani sangat menyayangi Rasulullah Saw tidak dapat mengucapkan syahadah sebagai ucapan agung dan penuh makna yang dapat menyelamatkan dirinya dari siksa neraka.

Setelah menyampaikan dua riwayat di atas, seorang pendidik atau muballig dapat mengarahkan lebih jelas isi materi ayat tadi kepada makna yang sebenarnya. Kisah tersebut hanya sebagai pengantar agar pemahaman terhadap ayat dapat dipetik semaksimal mungkin.

Implikasi Pendidikan

Kandungan makna ayat di atas, jika dilihat dari aspek pendidikan, mengandung beberapa perkara sebagai berikut.

1. Seorang peserta didik, terutama ketika menerima mata pelajaran PAI seperti Aqidah Akhlak, bisa berada di antara dua posisi yang berseberangan. Di satu sisi, mereka dapat menerima bahan pelajaran dan kemudian mengamalkannya dalam kehidupan. Di sisi lain, mereka menerima bahan pelajaran tetapi mengabaikan pengamalannya. Dalam kondisi inilah, seorang pendidik bisa memetik buah dari makna kandungan ayat di atas untuk dijadikan bahan nasihat kepada peserta didik bagaimana sikap yang seharusnya dijaga dan dipelihara oleh mereka.

2. Doa yang diajarkan oleh Rasulullah Saw sebagaimana dikutip dalam tafsir di atas dapat dijadikan bahan ajar agar menjadi pembiasaan bagi peserta didik dalam upaya mempertahankan sikap istiqamah.

3. Pendidikan yang sempurna bisa dinilai dari out-put dan out-come peserta didik yang bukan hanya berguna dalam urusan keduniaan semata, melainkan jauh melampaui kehidupan setelah mati pada saat manusia berkumpul di alam mahsyar (wa ilaihi tuhsyarun). Karena itu, kurikulum pendidikan harus mengacu kepada tujuan mulia ini.



0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Lady Gaga, Salman Khan